Årsberetning Dalby og Omegns Borgerforening
Så står vi her igen. Det er gået stærkt og rigtig meget er sket.
Til de af Jer der måske ikke ved hvem jeg er, så er jeg formand for DOB. Jeg hedder Mia, og har jeg boet i Dalby det meste af mit liv, næsten 30 år. Jeg brænder for en by i udvikling – at vi i fællesskab kan blive ved med at holde liv i byen bl.a. med diverse arrangementer på tværs af foreninger og gøre byen attraktiv for tilflyttere. Det bidrager vi alle til, når opbakningen altid er stor, når der arrangeres noget. Tak for det.
Hvad har det sidste års tid så budt på??
Vi mødes ca. hver 2.-3. mdr. i bestyrelsen og behandler henvendelser fra borgere, vi drøfter diverse tiltag eller beslutninger, der tages fra kommunal side, når det berøre vores lokalsamfund og dagligdag. Og sidst men ikke mindst, planlægges diverse arrangementer, hvilket bringer mig til året der er gået:
Med 2 arrangementer i november havde vi:
John Mogensen
65 gæster var til TEMA-aften kun om John Mogensen. Flemming Både, der er rutineret foredragsholder og musiker kom og spillede John Mogensen musik for os mens vi spiste John Mogensens livret Hakkebøf med bløde løg, stærkt efterfulgt af foredrag om John Mogensen og hans spændende liv. Der var undervejs fællessang med en masse af hans dejlige sange. Efter desserten, som var æblekage med flødeskum, spillede Flemming op til dans med udelukkende John Mogensen og Four Jacks musik, danseskoene blev luftet og det var en virkelig hyggelig aften, hvor man virkelig fik lært lidt om John Mogensen og hans liv.
Familieteater og fælles frokost
I samarbejde med Teatret Aspendos, havde borgerforeningen besøg af Steffen med forestillingen om Emil fra Lønneberg; ”Emil & Træmand nr. 100”. Forestillingen henvendte sig til børn i alderen 4-10 år Steffen fortalte og opførte ene mand, den historie, hvor Emils far får storetåen i musefælden og hovedet smurt ind i både paltdej og pandekagedej. Det er historien om den dag, Emil slet ikke får tid til at komme i tøjet for den evige renden til værkstedet. Og det er faktisk ikke helt retfærdigt, for som Emil selv siger: "Jeg kan da ikke gøre for, at far er i vejen over alt. Forestillingen var sjov og fik alle - både børn voksne - til at grine og arrangementet blev sluttet af med frokost i børnehøjde og fri leg til stor fryd for alle børnene.
I december
Walk and talk ved Gadekæret
Vi havde entreret med Timm Bochdamm fra Faxe Forsyning, som også er her i aften, for at fortælle om tankerne bag Gadekæret, om opbygning og design. Han havde tegninger med om fremtidens udsende og anvendelse. Dem der havde husket gummistøvler eller praktisk fodtøj, var med helt nede ved vandet. Det var utroligt spændende og mange var mødt nysgerrigt op med spørgelysten i top. Borgerforeningen sørgede for kaffe og pebernødder bagefter.
Forårets arrangement var
Byvandring 3.0
Den 12. maj løb vores Byvandring 3.0 af stablen. Denne gang var der ekstra fokus på Heering området. Med den store produktion af Kirsebærvin og Gammel Dansk igennem flere årtier (lukkede i 2002), har Heering været arbejdsplads for mange borgere i området gennem generationer. Byvandringen startede ved byens gadekær, hvor der blev informeret om regnvandsbassin-projektet og planer for forskønnelse af området. Efterfølgende gik turen til byens gamle spritfabrikker. Her mødte vi ejendomsinspektør Torben Pedersen, der viste rundt godt suppleret med små anekdoter fra tidligere ansatte på Heering. Synnøve fra Facebook-gruppen ”Dalbybilleder” tog en masse gode billeder, som hun efterfølgende lagde op i gruppen. Vandringen blev sluttet af med en tår at drikke.
Medlemsjagt
I foråret gjorde vi en del ud af forsøge få flere medlemmer i foreningen. Det var stort stykke arbejde, med trykning af ny folder, udarbejdelse af årskalender med arrangementer og ikke mindst solsikkekonkurrencen. På vores tur rundt til folks postkasser blev vi mødt med interesse og ros for vores initiativ. Det gav 3 nye medlemmer, som desværre ikke står helt mål med det store arbejde og de omkostninger, der var forbundet med ”forsøget”. Så min opfordring er: spørg lige din nabo om han/hun er medlem, hvis ikke, så fortæl dem om alt det vi laver, det kan være de vil være med til at støtte op om det med et medlemskab.
Syng Spis Snak
”Fællessang og fællesspisning bygger bro mellem mennesker, skaber samhørighed og styrker fællesskabet lokalt”. Det var på baggrund af disse ord, vi sagde ja til at bakke op om ”Syng Spis Snak”. Konceptet er enkelt, man mødes og synger skønne sange fra Højskole sangbogen, spiser og snakker og slutter af med at synge én sang. Det koster 50,- til maden og bare smadder hyggeligt. Hold øje med vores Facebook side eller gruppen ”Dalby og Tureby kirker” for hvornår arrangementet afholdes.
Sankt Hans
Sankt Hans blev traditionen tro afholdt i lunden bag Bregnen i samarbejde med Dalby Hotel og restaurant Bregnen. Det var igen igen en succes med flot heks, lavet af Jette og
Bjælkehytten, byens borgere samledes omkring bålet på denne smukke midsommeraften, som i år bød på flot og lunt vejr og båltale ved Faxes borgmester Ole Vive.
Dalbymarked
For 14. gang blev der afholdt Dalbymarked i Dalby. Det var 4. gang at borgerforeningen stod for det og vi er meget tilfredse med arrangementet, trods den våde start bevarede alle det gode humør, så det blev en fantastisk dag. Det er simpelthen sådan en fornøjelse at være med på sådan en dag, hvor kræmmere og besøgende/handlende bare ser ud til at hygge sig. I år stod borgerforeningen selv for salg af pølser og drikkevarer. Det var en god beslutning, for vores rolle på markedet blev, udover at være arrangør, endnu mere deltagende og bidragende til den gode stemning. Vi havde igen gjort lidt ud af underholdningen. Der var skum fra Faxe Brand og redning og gratis ansigtsmaling.
Det var også her, at solsikkekonkurrencen fra ”medlemsjagten” blev afgjort. Hele 3 meter og 87 var den vindende solsikke…. Vildt!!!
Til næste år, er 15 år siden, at Dalbymarked startede som et loppemarked på græsplænen for enden af Sneholmegårdsvej. Det skal fejres, men det vender vi tilbage til, så hold øje med hjemmeside og Facebook-side og opslag i Brugsen.
Kommende begivenheder:
På lørdag afholdes foreningens første fest, den totalt udsolgte 80’er fest. Vi læder os er dybt taknemmelige over den fantastiske modtagelse arrangementet har fået, så det gør vi nok igen. Til foråret, d. 13. marts gentager vi succesen med besøg af ”Kosmonauterne”, impro-comedy gruppen, der i den grad sørgede for, at vi alle fik rørt lattermusklerne. De optrådte med spontan og improviseret komik af den bedste slags, krydret med lokale indspark fra det fremmødte publikum. Billetsalget starter i slutningen af november, så hold også her øje med hjemmesiden og Facebook-siden – for det vil I ikke gå glip af.
Til sidst vil jeg gerne sige medlemmerne af bestyrelsen stor tak. Vi bidrager alle hver især med noget i Borgerforeningen. Vi supplerer hinanden godt, og får delt opgaverne rigtig godt imellem os. Det er en fornøjelse at sidde bestyrelse med hver og én af jer.
Men men men, om lidt er der valg til bestyrelsen, så sidder der nogen her i aften, der gerne vil være med på holdet Borgerforeningens bestyrelse, så hold Jer endelig ikke tilbage
Også vil jeg lige fremhæve det gode samarbejde med ”forsamlingshuset”, SuperBrugsen Dalby, Skolens Pedel og Dalby Hotel, Frenderup Planteskole. Tak til Jer alle – sammen er vi stærke og et rigtig godt team.